הגדרה
(grid) שיטה לניווט המשתמשת ברשת מונחת על גבי המפה בהתאם לסוג ההיטל, ומשמשת כתחליף לצפון האמיתי או לצפון המגנטי כהתייחסות כיוונית
לפני הופעתם של מערכות ניהול טיסה (FMS) ושל מערכות ניווט מרחביות אמינות כמו ה־GPS, ניווט למרחקים ארוכים באזורים הקוטביים ובשטחים נרחבים בצפון קנדה שבהם מצפן מגנטי אינו אמין היה משימה קשה, משלוש סיבות עיקריות:
(True Heading) התכנסות קווי האורך – טיסה בכל כיוון שאינו ישר צפונה או דרומה דורשת שינוי מתמיד בכיוון האמיתי
קרבה לקטבים המגנטיים – שינויים גדולים ומהירים בסטייה המגנטית (Variation) הופכים את המצפן המגנטי לבלתי אמין גם בטווחים קצרים
מעט עזרי ניווט קרקעיים – והם גם מרוחקים זה מזה
כדי להתגבר על בעיות אלו פותחה שיטת ניווט גריד בתחילת שנות ה־40 של המאה ה־20, והיא שימשה עד סוף המאה
באזורים הקוטביים משתמשים ברשת ניווט המונחת על גבי מפה בהיטל סטריאוגרפי קוטבי, כאשר הרשת מיושרת לרוב עם קו אורך מסוים (למשל קו גריניץ' – 0°), שהוא קו הייחוס, מצפן ג'יירו של המטוס מיושר בהתאם לרשת הזו – על הקרקע או באוויר – ומעודכן לפי הצורך באמצעות תצפיות אסטרונומיות כדי לפצות על שינויים בקו האורך או על סטיית הג'יירו
.אף שניתן להשתמש בכל קו אורך כקו ייחוס, לרוב בוחרים בקו גריניץ
שיטת ניווט גריד שימשה גם באזורים מרוחקים יותר מהקטבים, אם כי בקנה מידה קטן יותר, ואפשרה לטוס במסלול מעגל גדול תוך שמירה על כיוון קבוע. במקרים כאלה, הרשת הותאמה להיטל המפה (לרוב היטל למברט) ולא תמיד יושרה עם קו אורך כלשהו
היתרון: כאשר טסים במסלול מעגל גדול בהתייחס לצפון האמיתי, יש צורך לשנות כיוון כל הזמן. אך עם רשת ניווט, הקו חותך את כל קווי הרשת בזווית קבועה, ולכן ניתן לשמור על כיוון קבוע (בכפוף לרוח) – יתרון משמעותי במיוחד בניווט באזורים מסובכים
(True) לכיוון רשת (Grid). נמדד כהפרש בין קו האורך של נקודת המדידה לבין קו הייחוס Convergence (זווית התכנסות) – ההפרש בין כיוון אמיתי
Datum Meridian (קו ייחוס) – קו האורך שבו צפון הרשת = צפון אמיתי (לרוב גריניץ')
Grivation (גריוואציה) – ההפרש בין כיוון מגנטי לכיוון רשת. זהו סכום אלגברי של הסטייה המגנטית וההתכנסות
Variation (סטייה מגנטית) – הזווית בין הצפון המגנטי לצפון האמיתי
מגנטי → אמיתי
"Variation east – magnetic least"
"Variation west – magnetic best"
אמיתי → רשת:
"Convergence east – true track leas
"Convergence west – true track best
מגנטי → רשת
"Grivation east – magnetic least
"Grivation west – magnetic best
דוגמה: טיסה מ־Iqaluit (CYFB) ל־Resolute Bay (CYRB), קנדה
Iqaluit: 63°45′N 68°33′W
כיוון מסלול 34 הוא: 345° מגנטי
סטייה מגנטית: 29° מערבית
קו ייחוס: גריניץ' (0°)
חישוב כיוון רשת למסלול
שיטה 1 – שלב אחרי שלב
כיוון אמיתי = 345° - 29° = 316°
התכנסות (מ־Grid North ל־True North): 69° מזרחה
לפי הכלל "Convergence east – true track least":
כיוון רשת = 316° + 69° = 025°
שיטה 2 – דרך גריוואציה
גריוואציה = 29°W + 69°E = 40°E
לפי הכלל "Grivation east – magnetic least":
כיוון רשת = 345° + 40° = 025°G
בשלב זה, הג'יירו מיושר ל־025°, המטוס ממריא, ומתחיל לעקוב אחר המסלול.
כיוון שהטיסה כוללת שינוי של 26° בקו האורך, יש לעדכן את ההתכנסות מדי פעם.
לשם כך נעזרים בסקסטנט או מצפן אסטרונומי (astro compass) כדי למדוד את הכיוון האמיתי, ולחשב מחדש את כיוון הרשת.
לפני הירידה ב־Resolute Bay (74°43′N 94°58′W), יש לבצע בדיקה סופית של הכיוון.
ניתן להמשיך להשתמש בכיוון רשת או לעבור חזרה לכיוון אמיתי, בהתאם לציוד הקרקעי (VOR במקום מכוון לפי צפון אמיתי).
מטוס שנכנס יחשב כיוון רשת באמצעות מדידת כיוון אמיתי והחלת התכנסות לפי קו האורך
על־ידי חישוב כיוון מגנטי מהכיוון האמיתי + הסטייה המקומית. MAG מטוס שיוצא יחזיר את המצפן ל־