מטרת נוהל דיבור רדיו הנה לייצור דפוס דיבור קבוע המקל ומקצר העברת הודעה וקליטתה.
נוהלי דיבור רדיו אזרחיים מחייבים את הטייס מקבל ההודעה לחזור על פרטי הודעה של פקח ובקר ובכך מאפשרים לבקר ופקח לוודא שקיבל ההוראות כהלכה. כנגד זאת, נוהלי דיבור צבאיים אינם מחייבים חזרה שכזו וזאת לצורך קיצור הזמן בו נתפס הרדיו בעבור העברת הודעות.
מאחר שהבקרה המרחבית המנהלת תעבורת אז"מ בארץ הנה צבאית, הנוהל שיוצג להלן הוא על דרך הקיצור.
במרחב מנחת אז"מ בד"כ אין פיקוח ועל כן ההודעות הן "עיוורות". כלומר שהטייס מדווח הצטרפות להקפה, מיקום בהקפה וכל פעולה אחרת שנחוץ שטייס אחר, אם ישנו בהקפה גם כן, יישמע וידע על מקומך שלך ופעולותיך. כך גם יעשה הוא.
במידת הצורך יחליפו טייסים המשתתפים בהקפה משותפת, מידע ענייני ביניהם וזאת על מנת לשפר הבנת פעולות המשתתף האחר ומיקומו.
מאחר ולפעילות אז"מ בכל רחבי הארץ מוקצה רק תדר אחד – 123.70, על כל טייס אז"מ לעשות שימוש מזערי בקשר ולהותיר זמן פנוי מירבי עבור הודעות נחוצות של אחרים, באשר הם.
דפוס ההודעה
אל. . . . . . . . . מאת . . . . . . . . הודעה . . . . . . .
דוגמה :
תנובות, HTB, מצטרף לנחיתה מדרום.
פרוט : תנובות – מנחת תנובות. HTB – סימון המטוס הקורא שהוא גם אות הקריאה שלו או שמו.
דוגמה :
ראשון, HTB, עם הרוח 36.
פרוט : ראשון – מנחת ראשון לציון. HTB – כנ"ל. עם הרוח – צלע עם הרוח.
הערה : בהודעה הכוללת מספר או ספרות, נשתדל לציינן בסוף ההודעה.
דוגמה לשיחה עם בקר מרחבי :
הטייס : חגב מ – HTB.
בקר : HTB מחגב, המשך.
הטייס : חגב, HTB, קריית גת, גובה חקלאי, בדרך לרמון.
בקר : HTB, הודע משמר הנגב.
טייס : HTB.
פרוט : חגב – בקר מרחב דרום. קריית גת – נקודת דווח בנתיב אז"מ. גובה חקלאי – גובה נמוך שעל פי כללי טיסת אז"מ בנתיבי אז"מ. רמון – מצפה רמון.
הבקר רשאי להשמיט את שמו שלו עצמו מהודעה, אך הטייס אינו רשאי.
HTB בסיומה של ההודעה משמעו, שמעתי, הבנתי ואבצע.
במידה והבקר או פקח מרחבי מספק נתונים כגון לחץ ברומטרי, גובה טיסה או דרישה להודעה מאוחרת (כגון "הודע משמר הנגב"), על הטיס לחזור על פרטי ההודעה – read back.
לדוגמה – לחץ 1015, גובה 500, יודיע משמר הנגב.
הודעות בהקפה :
בהמראה –
...........מסייע למסלול . . . . . או - מסיע על מסלול………… או מסיע נגד הכוון ל....
..........מתיישר וממריא על מסלול . . . . .
אם נשאר בהקפה – ..............מתיישר וממריא על מסלול . . . . . להקפות
לאחר המראה ויציאה אל מחוץ לתחום ההקפה – ....................יוצא לכוון . . . . . או - דרך נקודה . . . .
הודעות בהצטרפות להקפה :
................מצטרף מנקודה . . . .
...............צלע צולבת למסלול . . . . . .
...............עם הרוח למסלול . . . . .
.............צלע בסיס למסלול . . . .
.............צלע סופית למסלול . . . . .
.............הולך סביב על מסלול . . . .
הערה : ניתן לקצר ההודעות בהקפה ולהשמיט המילים "מסלול" ו"צלע". ההודעה תשמע כך – מתיישר וממריא 36
צולבת 36, הולך סביב 36 וכו'.
אם יש יותר ממטוס אחד בצלע של הקפה, האחורי מוסיף להודעת הצלע גם את מספרו בצלע. לחלופין, אם יש מטוסים נוספים בצלעות שלפניו, יכול להודיע מספרו בהקפה לנחיתה. לדוגמה : ראשון, HTB, עם הרוח 36, שניים בהקפה/שניים לנחיתה.
שימוש במספרים :
גבהים – יצוינו בהקראת מספר מלא כגון : גובה ארבע מאות (רגל).
אם הגובה באלפים אז אפשר גם : גובה ארבע וחצי (אלף רגל).
כיוונים – יצוינו בשלש ספרות נפרדות כגון : כוון שתיים שש אפס ( 260 ).
כוון צפון מדויק יהיה תמיד : שלש שש אפס ( 360 ).
מסלולים – יצוינו על פי כוונם המעוגל בשתי ספרות בלבד כגון : שתים שמונה ( 28 ).
כיוונים יחסיים – יצוינו על פי שעות כאשר שעה 12 חופפת ל"אף" המטוס, כגון : קו מתח גבוה בשעה אחת, קרוב.
מטוסים נקראים על פי אות הזיהוי שלהם כגון : hotel, tango. Bravo ( HTB )