משקל ואיזון
.שאלות משקל ואיזון מקבלות את הניקוד הגבוה ביותר
מביניהן הכבדות ביותר הן שאלות על חישוב הכוח הדרוש להחזיק את המטוס בטיסה ישרה ואופקית
כפי שלמדנו בפרק יציבות וניהוג ישנה חשיבות רבה למיקום מרכז הכובד במשך הטיסה על מנת לשמור על יחס נכון של יציבות וניהוג בציר העילרוד.
.הנחת היסוד הנה שכביכול, כל משקל המטוס מרוכז בנקודה אחת שהיא מרכז הכובד ומציינת מצב בו המטוס מאוזן במישור העילרוד
.מרכז הכובד יכול לנוע בתחום מוגדר הנקבע ע"י יכולת הגה הגובה לייצר די כוח נגדי, למגמת שינוי מיקום מרכז הכובד
.מכאן שניתן להוסיף מטען או להוריד וכן גם לשנות מיקום מטען בתוך המטוס ובלבד שמיקום מרכז הכובד לא יחרוג מהתחום המותר
יצרן המטוס מגדיר את המיקום המומלץ של מרכז הכובד ואת טווח התנועה המותר קדימה ואחורה יחסית לקו מוגדר - קו הדטום.
.דרך אחת לקביעת מיקום קו הדטום הנה קביעת נקודת יחוס בגוף המטוס כגון "קיר האש" המפריד בין המנוע ותא הצוות במטוס חד מנועי שמנועו מורכב מלפנים, או משפת ההתקפה של הכנף