תקנות כטב"ם - הסבר השינויים בחקיקה 2024
"טיסן"- "כלי רחיפה" שמסתו בהמראה המשמש לספורט ופנאי בלבד , כולל כל דבר שהוא נושא או מחובר אליו קטנה מ - 150 קילוגרם. טיסן יכול להיות מסוג רב להב, רחפן, כנף קבועה, כנף סובבת מסוק.
"רישיון מטיסן"- רישיון המאפשר הטסה של כטב"ם ספורט ופנאי בלבד.
"כטב"ם זעיר"- כטב"ם (מסחרי) שמסתו בהמראה, כולל כל דבר שהוא נושא וכל דבר שמחובר אליו, היא 250 גרם לכל היותר.
"כטב"ם"- כלי טיס בלתי מאויש. הפעלה מסחרית\כללית
"כטב"ם קטן"- כטב"ם (מסחרי) משמסתו בהמראה, כולל כל דבר שהוא נושא וכל דבר שמחובר אליו קטנה מ - 25 קילוגרם.
"מטיס" – מי שמפעיל את ההגאים של מערכת כטב"ם קטן או את אמצעי השליטה במערכת האמורה.
"רישיון מטיס"- רישיון המאפשר הטסה כטב"ם. הפעלה מסחרית\כללית.
רישיון מטיס כטב"ם קטן - המבחן יתבצע בכיתת בחינה במרכז הבחינות
היתר מטיס כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) - מעל 25 ק"ג:
מטיס בקשר עין - רשאי להטיס כטב"ם במשקל מעל 25 ק"ג המוגבל להטסה בקשר עין
מטיס פנים - רשאי להפעיל את פקודות ההטסה מתחנת הטסה
מטיס חוץ - רשאי להפעיל את פקודות ההטסה בקשר עין עם הכטב"ם ואחראי על המראה ונחיתה של כטב"ם
(הוצאת היתר מטיס כלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ
שים לב !
עבור הטסת כטב"ם קטן לא נדרשת הדרכה מעשית ואין מבחן הוכחת יכולת.
מהחוק עולה שמי שאינו יודע להטיס כטב"ם קטן, חייב קודם כל להוציא רישיון באמצעות מעבר מבחן תיאוריה בלבד ולאחר מכן ילך וילמד, בין שלבדו ובין שילך לארגון המלמד לעשות זאת בבטחה.
להלן כמה הערות לאמור במסמך שלעיל:
רוטור - בשפת התעופה העברית מקובל שרוטור הנו מערכת הלהבים של מסוק או רחפן. (במסוק - רוטור ראשי ורוטור זנב). מכאן שבמקום המונח רוטור שלעיל צריך להיות להב.
רוח גב בהמראת כלי טיס - עבור מטוס עם כנף קבועה, מאריכה את מרחק הריצה הדרוש להשגת מהירות ועילוי המאפשרים ניתוק בטוח של כלי הטיס מהקרקע והמראתו לאוויר.
סיבת הדבר היא שמהירות זרימת האוויר על הכנף הנה מהירות ריצת כלי הטיס על המסלול, פחות מהירות הגב של הרוח. מכאן שיגיע למהירות ניתוק במהירות קרקע גבוהה יחסית להמראה ללא רוח גב וכתוצאה למרחק ריצת קרקע ארוך יותר.
רוח אף בריצת המראה פועלת הפוך מהאמור לעיל ואכן מקצרת את מרחק ריצת ההמראה. כנגד זאת, אין לרוח השפעה על העילוי בזמן הטיסה. המטוס טס בתוך גוש אוויר ו"אינו יודע" על כך כלל. הרוח משפיעה על מהירות המטוס יחסית לקרקע ואת זאת יכול רק הטייס או המטיס לדעת, בין שיש לו מערכת נווט המקבלת מידע מ - GPS ובין שמבצע נווט חישובי או שניהם גם יחד.
עבור רחפן - רב להב, השפעת הרוח הנה על מהירות הקרקע בזמן הטיסה. עבור רחיפה מעל נקודה קרקית מוגדרת ידרש יותר כוח מנוע כי הרוח מאלצת הטסת הרחפן כנד כוון הרוח ובמהירותה.