מצבי טיסה יסודיים הם מצבי טיסה בהם נמצא המטוס באיזון כוחות, תוך שמירת כנפיים מאוזנות וללא החלקה.
טיסה ישרה ואופקית.
נסיקה
הנמכה
גלישה
לכל מצב טיסה יש מצב אף וכוח מנוע/סל"ד מתאים.
מצב האף נקבע ע"י שמירת קו האופק בגובה מסוים בחלון מעל מכסה המנוע ובקרה בעזרת מחווני הטיסה.
שמירה מדויקת של גובה קו האופק בחלון היא המפתח להטסה נכונה.
שמירת הסל"ד מתבצעת ע"י קביעת מצערת לכוח המתאים למצב הטיסה ובקרה במחוון הסל"ד.
הטסה חייבת להתבצע כש"הראש בחוץ". המבט ותשומת הלב מרוכזים זמן רב ככל האפשר מחוץ למטוס וזאת כדי לראות מיד כל שינוי במצב האף ביחס לאופק, מטוסים אחרים שעלולים לסכן אותנו או התקרבות למכשולים כגון הרים, אנטנות, קווי מתח גבוה וכו'.
טיסה ישרה ואופקית - י"א
טיסה בה נשמרים המהירות, הגובה והכיוון, בכנפיים מאוזנות וללא החלקה.
זה מצב הטיסה הבסיסי של המטוס.
כדי לשמור מצב זה נדרש תפעול מלא ומתואם של שלושת ההגאים והמנוע.
גורמים שונים משפיעים על טיסה י"א כגון:
הספק מנוע (אשר מצידו תלוי בטמפ'. ולחות האוויר), משקל המטוס, מהירות הטיסה, גובה.
ביצוע:
המהירות נשמרת ע"י קיבוע מצב האף המתאים על האופק, ושמירת הגובה ע"י קיבוע כוח מנוע מתאים. ביקורת המהירות ע"י מחוון מהירות וביקורת הגובה ע"י מחוון גובה.
מחוון שיעור נסיקה יראה על שינוי גובה וצורך בשינוי כוח המנוע.
קיזוז מדויק יקל על שמירת מצב האף במהלך הטיסה.
עבור כל מהירות יש כוח מנוע המחזיק את המטוס בגובה יציב.
הכוח מבוטא בסל"ד ועשוי להשתנות סביב ערך מסוים כתלות במשקל המטוס, גובה הטיסה, טמפ' ולחות.
עבור מהירות 100, הסל"ד שישמור הגובה הוא 4400-4600 לערך.
עבור מהירות 80, הסל"ד שישמור הגובה הוא 3800-4000 לערך.
עבור מהירות 60, הסל"ד שישמור הגובה הוא 3400-3600 לערך.
עבור מהירות 50, הסל"ד שישמור הגובה הוא 3400-3600 לערך.
עבור מהירות 60-80 עם מלא מדפים, הסל"ד שישמור הגובה הוא 4200-4400 לערך.
במהלך הקורס נתרגל טיסה י"א במהירויות שונות. עבור כל מהירות נגדיר מצב אף וכוח מנוע.
שמירת המהירות תבוצע ע"י תיקון קל במיקום האף המתאים על האופק ואילו תיקון גובה יבוצע ע"י שינוי בכוח המנוע.
סדר ביקורת המהירות והגובה הנו : מצב אף-מהירות, מצב גובה - מחוון נסיקה/הנמכה, סל"ד.
הסדר הנו קבוע ואף יותר מזאת:
בטרם שמשנים כוח מנוע לצורך תיקון גובה, חייבים לוודא שמצב האף והמהירות הם כנדרש.
לצורך שמירת כוון, יש לבחור נקודה רחוקה ככל האפשר ואשר לעברה נטיס המטוס.
שמירת הכיוון מתבצעת ע"י שמירת כנפיים מאוזנות כשאף המטוס מצביעה על הנקודה שנבחרה.
במידה וסטה אף המטוס מהנקודה במידה רבה, יש להכניס הטיה לכיוון הרצוי בעזרת הסטיק ומעט רגל בכיוון הפניה.
במידה ואף המטוס סטה מהנקודה סטייה קלה, ניתן להחזירו ע"י לחץ דוושה בלבד.
במהלך טיסה ישרה ואופקית, נדרש לבדוק מדי פעם גם את מצב מחוון ההחלקה ואת מחווני מצב המנוע והדלק.
המרה – באם המהירות והגובה לא נשמרו ואם המהירות ירדה והגובה עלה, ניתר להמיר עודף הגובה במהירות ע"י הורדת אף קלה והחזרה למצב תקין כאשר ההמרה הושלמה.
באם המהירות עלתה והגובה ירד, ניתן להמיר עודף המהירות בגובה ע"י הרמת אף קלה והחזרה למצב תקין כאשר ההמרה הושלמה. עלול להיות שתידרש תוספת כוח מנוע להשלמת ההמרה.
הסתכלות סביב :
הטסת המטוס מתבצעת כאשר ה"ראש בחוץ", והעיניים בודקות את הסביבה כל העת, לכן הסדר הוא, מבט לימין,אף המטוס, מחווני טיסה ומנוע ואח"כ מבט לשמאל וחוזר חלילה.
נסיקה:
טיפוס במהירות סל"ד וכיוון קבועים.
נסיקה תקנית במטוס סיירה – סל"ד 5000+ מהירות 80.
"אף 80" בטיפוס על האופק, מהירות נשמרת, מטוס מקוזז.
במידה והמהירות נמוכה מ 80 מי"ש, יש להוריד מעט את האף.
במידה והמהירות גבוהה מ 80 מי"ש, יש להרים מעט את האף.
תיקוני האף יהיו ביחס לאופק. הביקורת על מיקום אף נכון באמצעות מחוון המהירות.
לצורך שמירת הכיוון, יש להקפיד על טיסה בכנפיים מאוזנות והכנסת רגל ימין עד למרכוז הכדור תוך הטסת המטוס לנקודה נבחרת, רחוק ככול האפשר.
שיטת עבודה:
מבט החוצה אף על האופק במקום הנכון, כיוון, הסתכלות סביב חיפוש כלי טייס,מכשולים.
הצצה פנימה מחוון מהירות, כדור, סל"ד, בקרה לגובה – נסיקה עד לאיזה גובה?
תיקון מצב אף ו/או כיוון במידת הצורך.
בדיקת מחווני מנוע.
יש להדגיש שבדיקת מחווני מנוע בנסיקה חשובה ביותר שכן בסל"ד גבוה הלחצים במנוע גבוהים.
כמו כן המנוע נוטה להתחמם שכן ההספק גבוה ומהירות הטיסה איטית יחסית ולכן המנוע מקבל פחות קירור אויר
הנמכה
טיסה תוך איבוד גובה בשיעור קבוע ומהירות קבועה, תוך שמירת כיוון.
הנמכה תקנית בסיירה – סל"ד סרק, מהירות 80.
"אף 80" מעט מתחת לקו האופק. מהירות נשמרת, מטוס מקוזז.
במידה והמהירות נמוכה מ80 מי"ש, יש להוריד מעט את האף.
המידה והמהירות גבוהה מ80 מי"ש, יש להרים מעט את האף.
שיטת עבודה בהתאם לנסיקה.
שני סוגי הנמכות – הנמכה תקנית ב - 80 מי"ש, המתבצעת בד"כ בזמן הנמכה לנחיתה,
כשאין צורך במהירות גבוהה.
הנמכה מהירה, מתבצעת בד"כ בזמן שינוי גובה בטיסת מרחב, בהנמכה זו נרצה לשמור
למעשה את מהירות הטיסה מי"א ובד"כ 100 מי"ש.
גלישה
הנמכה במהלך סרק תוך כדי שמירת מהירות וכיוון קבועים.
הטסה מדויקת של מצב זה חשובה לצורך תרגול נחיתות אונס.
יחס גלישה הוא המרחק האופקי שעובר המטוס עבור כל יחידת גובה שמאבד.
יחס גלישה מרבי הוא המרחק האופקי המרבי שעובר עבור כל יחידת גובה שמאבד.
במטוס סיירה יחס הגלישה המרבי הוא 1:12.8 במהירות 76 מי"ש. מ – '500 ניתן להגיע למרחק 2.4 ק"מ.
שמירת מהירות מדויקת בגלישה,מאפשרת ניצול מלא של פוטנציאל המטוס להגיע לשדה נחיתת אונס המרוחק ביותר ממנו.
גלישה
תרגול גלישה בסיירה- מהירות 75 מי"ש.
"אף 80" מתחת לקו האופק, במידה שתשמור מהירות 75 מי"ש.
מהירות נשמרת, מטוס מקוזז.
שיטת עבודה
כמו נסיקה או הנמכה.
דגש נוסף למצב האף ושמירת מהירות הגלישה. נדרשת הכנסת מעט רגל שמאל.