Cruise is the level portion of aircraft travel where flight is most fuel efficient. It occurs between ascent and descent phases and is usually the majority of a journey. Technically, cruising consists of heading (direction of flight) changes only at a constant airspeed and altitude. It ends as the aircraft approaches the destination where the descent phase of flight commences in preparation for landing.
For most commercial passenger aircraft, the cruise phase of flight consumes the majority of fuel. As this lightens the aircraft considerably, higher altitudes are more efficient for additional fuel economy. However, for operational and air traffic control reasons it is necessary to stay at the cleared flight level. On long haul flights, the pilot may climb from one flight level to a higher one as clearance is requested and given from air traffic control. This maneuver is called a step climb.
Commercial or passenger aircraft are usually designed for optimum performance at their cruise speed or VC. There is also an optimum cruise altitude for a particular aircraft type and conditions including payload weight, center of gravity, air temperature, humidity, and speed. This altitude is usually where the higher ground speeds, the increase in drag power, and the decrease in engine power and efficiency at higher altitudes are balanced
חישובי הדלק
משקל:
Specific gravity - משקל סגולי – משקל סגולי של ליטר מים הינו 1 ק"ג.
משקל סגולי של הדלק הינו יחסי למשקל סגולי של המים ולכן ליטר דלק שמשקלו הסגולי הינו 0.7, שוקל 0.7 ק"ג.
נפח:
3.785 ליטר = 1 US גלון = 2,649 ק"ג = 5.841 ליב'
4.546 ליטר = 1 אימפיריל גלון = 3.182 ק"ג = 7.015 ליב'
US 1 גלון = 0.8327 אימפיריל גלון
ניתן לבטא את הדלק הנדרש ככמות או כמשקל, על פי הצורך (יפורט בהמשך).
טווח – Rang
Specific Range – SR - טווח סגולי = היחס "תצרוכת דלק/מהירות".
טווח טיסה נקבע ע"י היחס "מרחק ליחידת דלק".
טיסה במז"א ללא רוח מוגדרת כ – ANM – Air NM, ביצועי המטוס יחסית לגוש האוויר.
טווח טיסה בתנאי רוח מוגדרת כ – GNM – Ground NM. ביצועי המטוס יחסית לקרקע.
יחס זה מושפע מהרוח. רוח גב תשפר את היחס "מרחק ליחידת דלק", בעוד רוח אף תרע אותו ולכן "תצרוכת דלק/מהירות קרקע".
ניתן גם לבטא את ביצועי המטוס כיחס "יחידת דלק ליחידת קרקע" NM/Gallon
לדוגמא:
2.5 NM/US Gallon = 1/2.5 = 0.4 US Gallon/NM
ביצועי טווח
טווח טיסה מוגדר כמרחק שיכול מטוס לעבור עבור כמות נתונה של דלק.
ניתן לבטא את הטווח במונחים של ANM או GNM.
טיסה לטווח מותנית בתשובה לשאלה – כמה דלק יצרוך המטוס, עד שיגיע ליעדו ?
(טיסת שהייה מותנית בתשובה לשאלה – כמה דלק צורך המטוס ליחידת זמן ? )
כמות דלק ניתן לבטא ביחידות נפח או יחידות משקל.
בד"כ עדיף לבטא במונחים של משקל (ולא נפח), מאחר שנפח הדלק משתנה מחמת הטמפ' ולכן אותו נפח ייתן כמויות אנרגיה שונות, (בעוד המשקל אינו מושפע מטמפ').
תצרוכת דלק סגולית
היחס בין הדחף ותצרוכת הדלק נקרא "דחף לתצרוכת דלק סגולית" - TSFC – Thrust specific Fuel Consumption.
היחס בין תצרוכת דלק וכוח נקרא "הספק לתצרוכת דלק סגולית" –SFC – power specific Fuel Consumption
TSFC מוגדר כ"תצרוכת הדלק ליחידת דחף" – FF/Thrust
SFC מוגדר כ"תצרוכת דלק ליחידת הספק" – FF/HP
תצרוכת הדלק נמדדת במשקל כי כמות האנרגיה האצורה בדלק הנה יחסית למשקלו שאינו מושפע מטמפ', בעוד הנפח משתנה על פי הטמפ'.
שהייה סגולית – SE – Specific Endurance – הינה היחס 1/FF .
היחידות הן "שעות לגלון" או "שעות לליב'" בהעדפה לאחרונה.
ביצועים בסיסיים
שלושת הביטויים הנפוצים לתיאור ביצועי מטוס הם:
מא"א – TAS – ANM/HR
מ"ק – GS – GNM/HR
תצרוכת דלק –
נפח לשעה –HR/liter-US Gal-IMP Gal
משקל לשעה – Kg-Lb/HR
ביטויי ביצועים
שאלה לדוגמה
נתונים
FL310: TAS 494K Performance 46.06 ANM/1000Kg
FL350: TAS 484K Performance 48.36 ANM/1000Kg
איזו מהירות רוח אף בגובה FL310, תגרום העדפת FL350 ?
ע"י שימוש בנוסחה
נקבל
:נחשב מהירות הקרקע ב – FL350
GS = FF × Performance
HW = TAS – GS = 484 – 461 = 23K HW
:ננסח את הדברים בפשטות
לאחר שחושבו ערכי FF עבור שני הגבהים (או שניתנו מלכתחילה), ניתן לפתור הבעיה ע"י הנוסחה הבאה