מטוטלת:
מאחר שגוף מסוק דו להבי הינו בעל מסה משמעותית וזו תלוי בנקודה אחת, הוא חופשי להתנודד על ציר האורך - Longitude instability
והרוחב - Lateral instability, שלו כמטוטלת.
תנודות שכאלה עלולות להחריף ע"י ניהוג גס. לפיכך הניהוג צריך שיהיה עדין ומרסן.
תהודת קרקע:
תופעה בה המסוק במהלך המראה מתחיל לקפץ מצד לצד בהתאם לסיבובי הרוטור.
באם הקפיצות מתגברות, יש להמריא מיד ולהתרחק מהקרקע.
הגורם לתופעה הינו תזוזת מרכז הכובד של הרוטור מציר הרוטור מחמת משככי רדיפה פגומים, לחץ אוויר בצמיגים לא תקין ונחיתה גרועה.
אופייני למסוקים בעלי ראש רוטור תלייה קרדנית מלאה.
מאחר שהמערכת מסתובבת, מרכז הכובד משנה מקומו וגורם רעידות בכל גוף המסוק.
רעידות:
בתדר גבוה - במרבית המסוקים, מעידות על בעיה במנוע
- בתדר נמוך
אנכיות – נגרמות ע"י רוטור ראשי, בד"כ עקב השינויים המחזוריים בזווית הפסיעה,
ו/או עקיבה גרועה של הלהבים שאינה על מסלול קוני אחד ומשותף.
אופקיות –
1. הפרשי התנגדות בין הלהב המתקדם והנסוג.
2. איזון סטטי לקוי של הלהבים. מסיט את מרכז הכובד שלהם מציר הרוטור לנקודה אחרת.
3. הפרשי מהירות זרימת האוויר בין החלק הקדמי והאחורי של דיסקת הרוטור.
.גורמת עליית הלהב הקדמי וכתוצאה, הטית דסקה שמאלה. (CWS) מורגשת כרעידות קלות
Transverse Flow Effect
4. הזדקרות להב נסוג.
5. היווצרות גלי הלם על קצות הלהבים. (טיסה במהירויות גבוהות).
על הקרקע – תנודות במשככי כני הנסע ו/או הצמיגים כאשר רוטור מסתובב.
במהירות גבוהה – ליקויים בפעולת מדחף אחורי או איזון לקוי של להביו.
שקיעה עם כוח - Settling with Power
תופעה שכיחה ומסוכנת המתרחשת בזמן נחיתה עם רוח גב חלשה כאשר המשקל גדול ו/או כאשר מתבצעת הנמכה אנכית או כמעט אנכית,
כלומר שללא מהירות קדימה, או במהירות קדימה נמוכה מאד ובשיעור הנמכה העולה על 300 ר/ד.
בתנאים אלו, מהירות המסוק מטה גבוהה מהמהירות מטה של זרם האוויר המושרה - downward induced flow בחלקם הפנימי של הלהבים.
למערבולות קצה כנף מתווסת טבעת מערבולות בשורש הלהבים. המסוק מצוי במצב הקרוי אזור/מצב טבעת המערבולות - vortex ring state
אבדן העילוי במרכז דסקת הלהבים, מפחית העילוי הכללי כדי כך שאף אם המנוע מספק כוח, אין די עילוי לעצור שקיעת המסוק
.מורגש חיתחות כביכול ואבדן ניהוג
בתרשים שלהן, הקווים האלכסוניים היוצאים מהפינה השמאלית עליונה, מציינים זווית הנמכה
התרשים מציג את מערכת היחסים שבין זווית הנמכה, שיעור הנמכה, מהירות (קדימה) ואזור טבעת המערבולות
מסקנות
ניתן למנוע שקיעה בכוח ע"י הנמכה בזווית שטוחה מ - 30 מעלות
היה ומנמיכים בזווית גבוהה, טיסה במהירות גבוהה או נמוכה, עשויים למנוע כניסה לאזור המסוכן
בשיעור הנמכה גבוה או נמוך, עקבת האזור המסוכן מצויה מעל או מתחת למסוק
ההיחלצות מותנית בשימוש בכוח מנוע רב בתחילת ההתרחשות
הוספת כוח בשלב מתקדם של השקיעה, רק תגביר את שיעור ההנמכה
לכן נדרשת, הגברת מהירות קדימה והנמכת קולקטיב קלה ובלבד שיש די גובה לכך
תופעה זו היא הגורם ללא מעט תאונות.
מדחף הזנב עלול גם הוא להיכנס למצב שקיעה עם כוח כתוצאה מרוח צולבת במהלך ריחוף
נחיתה במדרון שיפוע קדמי:
נחיתה במדרון קדמי בעל שיפוע גדול מ – 5 מעלות, עלול להביא הרוטור הראשי למגע עם הזנב.
גלגול דינמי:
היה ובהמראה נתפס או מתחכך מגלש אחד בעצם קרקעי, מחמת הפרצסיה ג'ירוסקופית, המסוק יפתח מומט גלגול ועלול להתהפך.
יש להוריד קולקטיב מיד !
השפעת קרבת הקרקע בהמראה, נחיתה ורחיפה נמוכה:
כרית אוויר - כאשר המסוק קרוב כדי אורך להב מהקרקע (בהמראה, נחיתה וריחוף), גדלה היעילות האווירודינמית של הלהבים והמסוק נדרש לפחות כוח בהשוואה לריחוף בגובה רב יותר.
הגורמים בשיפור העילוי הם:
1. הקטנת זווית הירידה של זרם האוויר - downwash בשפת הזרימה, מפחיתה את הגרר המושרה.
2. הקטנת מערבולות קצות הלהבים.
השיפור בכוח כפועל יוצא ממרחק המסוק מהקרקע
למבנה הקרקע השפעה חזקה על עוצמת השפעת הקרקע החיובית. משטח חלק ומוצק ייתן את מירב התרומה ואילו קרקע גלית, סלעית, מכוסה בעשב, משטח מים וכו', תפחית מאד את ההשפעה החיובית.
רוח, גם היא מפחיתה מההשפעה החיובית של הקרקע.
השפעת הרוח:
.רוח אף מגבירה את כמות האוויר שפוגשים הלהבים ובכך מגדילים הכוח ברחיפה
בנוסף, רוח אף מרחיקה את המערבולות שיוצרים הלהבים בתנועתם ומפחיתה ע"י כך את הגרר
השפעתה החיובית של הרוח, מפחיתה דרישות הכוח מהמנוע וכן גם את עוצמת נפנוף הלהבים
במצב ריחוף עם רוח אף של 15 - 25 קשר, המסוק נהנה מעילוי מעבר
translational lift
ככול שמהירות המסוק תגבר, תגבר ההשפעה החיובית של עילוי מעבר ואף המסוק יטה לעלות - blowback
היה והטייס לא מתקן נטית האף לעלות, המסוק יטה גם לגלגל ימינה
השיפור שצוין לעיל, חל גם על מדחף הזנב וכתוצאה המסוק נוטה לסבסב שמאלה
רוח גב לעומת זאת מגדילה את גרר הגוף ודוחפת את עוקבת (מערבולות) המדחף האחורי אל הלהבים הראשיים ובכך מפחיתה יעילותם. לפיכך יידרש יותר כוח מנוע לרחיפה עם רוח גבם
.ההשפעות שצוינו לעיל תקפות רק במצב רחיפה, כי בשיוט המסוק טס בתוך גוש האוויר הנע ואינו מושפעת מתנועת גוש האוויר יחסית לקרקע
משב רוח פתאומי במישור האנכי, יגרום עליית סל"ד רגעית (כי משנה כוון זרימת האוויר ללהבים ולחלופין,מפחית לרגע העילוי הנדרש).
:גזרות רוח ומערבולות
1) רוח העוקפת מכשול תתפצל לשני זרמים אשר ייפגשו מעבר למכשול אך בכיוונים מנוגדים.
2) אזור המפגש הוא אזור של "גזירת רוח". מטוס הטס לקו גזירת הרוח, נע בתוך גוש אוויר הנע בכיוון אחד.
לפתע פתאום עובר המטוס לתוך גוש אוויר הנע בכיוון הפוך. בנקודת המעבר בדיוק תיפול המהירות המכשירית של המטוס לאפס.
יאבד לו לרגע כוח העילוי וכל שיישאר לו למנוע הזדקרות זו ההתמדה שהינה מהירות הקרקע שלו כפול המסה שלו.
3) גזרת רוח עלולה להופיע בצלע סופית לנחיתה מחמת מכשולי קרקע הגורמים ליצירתה.
4) גזירת רוח אנכית קיימת מתחת לענן (CB בד"כ אך לא רק), בו מתרחשות זרימות עולות במרכז כנגד יורדות בשוליו.
5) גזירת רוח עלולה להופיע באזור בו שוררת אנברסיה. באזור המגע שבין האוויר הקר מלמטה והאוויר החם מלמעלה,
נוצרות מערבולות אנכיות.
6) גזרת רוח מתלווה למערבולות באזור הררי ול"גלי הרים".
7) גזירת רוח עלולה להופיע מתחת ענני עדשה.
8) גזירת רוח הנה חלק בלתי נפרד מערבול טרמלי – זרמי אוויר העולים במהירות שונה.
9) באזורים עשירים בגזרות רוח "אזור ערבול של אוויר צח", המטוס עלול ליפול מגזרת רוח לגזרת רוח, שוב ושוב.
:השפעות מז"א
תנאי מז"א המשפיעים לרעה על ביצועי המסוק - גובה רב. טמפ' גבוהה. לחות גבוהה. גובה צפיפות גבוה
:כשל מדחף הכוון/אחורי
.מחייב הגברת מהירות ו/או ביטול כוח הפיתול ע"י הפחתת כוח להבים ראשיים או אף מעבר לאוטורוטציה
גורמי כשל מדחף הכוון: (להבים ראשיים סובבים נגד כוון השעון).
1. כשל טכני – נתק בציר העברת הכוח או שבר להבי המדחף.
2. רוח – השפעתה משמעותית יותר כאשר הלהבים הראשיים צורכים כוח רב מאד כגון בריחוף מחוץ
להשפעת הקרקע.
א. מערבולות להבים ראשיים הנדחפות אל תוך המדחף האחורי, ע"י רוח הבאה משעה 10 של המסוק, משבשות את הזרימה ופוגעות באפקטיביות שלו.
ב. רוח הבאה משעה 6 של המסוק גורמת לזנבו להתנהג כשבשת ולהתיישר עם כוון הרוח. מדחף הזנב יתנודד בין אפקטיביות לבין העדר אפקטיביות ויחייב את הטייס לעבודת רגלים אינטנסיבית.
ג. רוח הבאה משעה 9, מחלישה את זרם האוויר שמייצר, או אף מביאה למצב "שקיעה עם כוח". מכאן המסוק עלול להיכנס לסחרור או סבסוב שהיחלצות ממנו תלויה בקיום מהירות אוויר. לחלופין, העברת המסוק לאוטורוטציה ואיסוף מהירות.
הערה: "הזדקרות רוטור זנב" ספק אם אומנם מתרחשת. לכל היותר עשויה להתאים, לאמור בסעיף ג' שלעיל