כללי:
הזדקרות כנף היינה מצב בו ניתקת זרימת האוויר מעל העקימון העליון של הכנף, כתוצאה מהגעת
הכנף לזווית בה האוויר אינו יכול להיצמד עוד לעקימון העליון של הכנף.
במצב זה יפיל המטוס אף יאבד גובה ויהיה במצב אבדן שליטה רגעי.
הזדקרות עלולה לקרות בכול מצבי הטיסה ובמהירויות שונות.
מצבי טיסה בהם יש סיכויים טובים יותר לכניסה להזדקרות כנף הם:
כשל מנוע לאחר המראה (כאשר אף גבוה ומהירות נמוכה). פניית נסיקה לאחר המראה. פניה לנחיתה. צלע סופית בנחיתה. הליכה סביב.
הקטנת מהירות. פניה חדה. כל אלו בשילוב עם גזרת רוח. תמרון המטוס באופן אלים וביצוע החלקות תוך כדי.
הטסה במהירות נמוכה מהמומלץ ו/או הטייה גבוהה מהמומלץ במצבים אלה, עלולה להוביל להזדקרות הכנף.
רקע אוירודינמי
בזמן הרמת אף גדלה זווית ההתקפה. העילוי הולך וגדל וכן ההתנגדות.
הדבר נכון עד לזווית קריטית בה זרימת האוויר אינה יכולה לעקוב עוד אחרי העקימון העליון וניתקת ממנו.
העילוי נופל וההתנגדות גדלה מאוד.
זווית קריטית זו נקראת זווית ההזדקרות. מטוס יזדקר תמיד באותה זווית אך ההגעה לזווית זו יכולה להיות במהירויות שונות כתלות במצב הטיסה, משקל, עומס על הכנף (G) או תצורת הכנף (שימוש במדפים או כנפונים קדמיים).
מטוסים מתוכננים כך ששורש הכנף יזדקר לפני קצה הכנף כדי לאפשר שליטה בציר הגלגול.
בזמן הזדקרות – המאזנות הממוקמות בקצה הכנף יושפעו מאוחר משורש הכנף.
הסימנים המקדימים להזדקרות הכנף
1. תחושה של מהירות אטית, ניתן גם לשמוע את שינוי המהירות.
2. תחושת הגאים – הגאים במצב טיסה אטית נעשים "רכים" נדרשות תנועת הגה גדולות יותר .
3. מבט על מחוג מחוון המהירות – נע לתחום הנמוך של הסקלה. 40 מי"ש ומטה.
4. העדר יציבות אף במישור העלרוד, רעידות הגאים או במטוס כולו בזמן ההתקרבות להזדקרות.
יש להכיר כל מטוס כדי לדעת את התנהגותו לפני ההזדקרות.
התנהגות המטוס בהזדקרות כנף
ההזדקרות עצמה שונה ממטוס למטוס. יש מטוסים שיפילו כנף בחריפות בזמן ההזדקרות,
או יפילו אף או שניהם ביחד, יש מטוסים בהם תתרחש ההזדקרות במתינות. יש מטוסים שאינם מפילים אף בהזדקרות (סאוונה רגילה וזאנר).
בסיירה ההזדקרות בד"כ עדינה וללא הפלת כנף, ההזדקרות תראה כהפלת אף איטית ועדינה. במידה ויכנס הסיירה להזדקרות בהחלקה או בסל"ד גבוה, יכולה להתרחש הזדקרות תוך הפלת אף וכנף יחד.
היה והטייס אינו משחרר את הסטיק קדימה, המטוס עלול לעבור לסחרור.
סחרור
מאחר ולמטוס שתי כנפיים ומאחר שבד"כ ההזדקרות אינה סימטרית, כנף אחת מזדקרת לפני השנייה. הכנף המזדקרת תיפול (מחמת אובדן העילוי) ואילו הכנף השנייה שלא הזדקרה ומייצרת עילוי תגרום תנועת גלגול ובהמשך צלילה ספירלית בהזדקרות נמשכת.
ניסיון ליישר כנפיים ע"י תנועת מאזנת כנגד כיוון הסבוב רק יחריף את המצב. הנעת הסטיק כנגד הסבוב תגרום ירידת מאזנת בכנף הנמוכה שהיא הכנף המזוקרת. ירידת המאזנת מגדילה עוד יותר את זווית ההתקפה של הכנף המזוקרת ותמנע היחלצותה מההזדקרות.
היחלצות מהזדקרות כנף ומסחרור
היה ונפלה כנף או שהמטוס כבר בסחרור, יישור הכנפיים יבוצע ע"י דחיפת רגל נגדית לסבוב.
תנועת סטיק קדימה אמורה להרים זנב ולהוריד אף ובכך להקטין את זווית ההתקפה אל מתחת לזווית התקפה של הזדקרות. כמו כן, אמורה לאפשר למטוס להגביר מהירות.
רגע שהמטוס בכנפיים מאוזנות והמהירות עלתה ל – 60, פתח מנוע לכוח מלא.
הרם אף לאופק בעדינות.
הזדקרות זנב - זנב תחילה
הגה הגובה ומייצב הגובה הם כנף לכל דבר ועניין והזדקרות בכלל זה.
בפועל הזדקרות זנב מתרחשת בסיירה לפני הזדקרות הכנף ועל כן הסיכוי שמטוס סיירה יזדקר הזדקרות כנף, נמוך ביותר. כדי להביא מטוס סיירה להזדקרות כנף, דרוש לבצע תמרון חריג, אשר אינו בשגרת הטסת המטוס
משיכת הסטיק אחורה גורמת ליצירת עילוי כלפי מטה של הזנב. ירידת המהירות מחד והגה גובה בזווית מרבית ביחס למיצב הגובה מאידך, מביאים מערכת מיצב-הגה גובה לזווית התקפה שמעבר לזווית ההזדקרות והזנב מזדקר. כתוצאה, אף המטוס נופל
היה והטייס לא ישחרר משיכת הסטיק לאחור, המטוס יעבור לגלישה בלתי יציבה, מחמת הזדקרות חוזרת ונשנית של הזנב וזרימה חלשה על מייצב הכוון
אם "נפלה כנף" או שמלכתחילה הובא המטוס למצב זה בפניה, המטוס יעבור לצלילה ספירלית של מהירות נמוכה. ראה לעיל הסבר מצב זה
היחלצות מהזדקרות זנב וצלילה ספירלית של מהירות נמוכה
בשל אופי ההזדקרות הנגרם כאמור מאיבוד העילוי על הזנב ואבדן שליטה רגעי על ציר העלרוד (סטיק לאחור עד הסוף ואף נופל), היחלצות ממצב זה תהיה ע"י החזרת הסטיק למרכז. פעולה המבטלת מידית את זווית ההתקפה הגבוהה.
במידה ונפלה כנף או שמלכתחילה היה המטוס בפניה, יש לאזן כנפיים ע"י סטיק ורגל.
פתיחת מנוע לכוח מלא והרמת אף לאופק.
ביצוע תרגילי
הערה: מן האמור לעיל עולה שבתרגול הזדקרות, תתרחש הזדקרות זנב.
הכנות: בחר אזור פתוח, נקי ממכשולים ככול האפשר.
בחר שטח לנחיתת אונס, גובה לביצוע '500 מעפ"ש לפחות, בצע פניות ניקוי ,ודא אזור נקי ממטוסים אחרים, חגורות מהודקות ודלק מספיק לתירגול.
בתחילה תודגם הזדקרות מלאה בה אף המטוס יהיה בזוית נסיקה כפולה ממצב נסיקה רגיל. הסטיק יוחזק לאחור. בשל נפילת המהירות יש צורך למשוך את הסטיק עוד ועוד לאחור, כך שאף המטוס ישמר יציב על האופק.
ההזדקרות תתרחש כשהסטיק במצב אחורה מקס'. בהזדקרות האף ייפול כאשר הסטיק עדיין מוחזק לאחור.
תבוצע היחלצות לפי המוסבר קודם.
תרגול הזדקרות חלקית
לאחר שנכיר את התנהגות המטוס בהזדקרות מלאה נתרגל הזדקרות חלקית.
כניסה לתרגיל כמו בהזדקרות מלאה, אך ההיחלצות תבוצע ברגע שאף המטוס יחל לנפול.
תרגול הזדקרות בפניה
הבא המטוס לפניית נסיקה קלה. הפחת כוח מנוע למהלך סרק וביחד עם זאת, משוך סטיק לבטן בזריזות.
המטוס יחדד את הפניה תוך אבדן מידי של המהירות. אף המטוס ייפול באלכסון מטה.
אם תמשיך להזיק סטיק בבטן, המטוס ימשיך פניה עם אף נמוך. הוא עשוי גם לישר כנפיים ולהמשיך גלישה מתנדנדת, כמו בהזדקרות בכנפיים מאוזנות.
לחלופין, הוא עשוי לעבור לצלילה ספירלית במהירות נמוכה.
היחלצות מהזדקרות זנב בפניה וצלילה ספירלית של מהירות נמוכה
שחרר סטיק למרכז ועצור.
ישר כנפיים ע"י סטיק ורגל.
פתח מנוע לכח מלא והרם אף לאופק.
בהתיצב המהירות, הפחת כח מנוע לשיוט.
הערה : נטיית המטוס לישר כנפיים בעת הזדקרות בפניה, נובעת מדיהדרל הכנף וכן משום שהכנף הנמוכה מקבלת זרימת אויר בעוד הכנף הגבוהה נמצאת ב"צל" הגוף המסתיר לה את זרם האויר. כתוצאה העילוי על הכנף הנמוכה, גבוה מזו של הגבוהה. דיהדרל הכנף גורם לרכיב העילוי המוטה פנימה לעבר הגוף, לגלגל המטוס לכנפיים מאוזנות. במצב זה שתי הכנפיים מקבלות זרימה שווה של אויר ועל כן המטוס שואף להתמיד במצבו זה.
אם הטיית הכנף בעת הזדקרות בפניה היא עמוקה, כח העילוי הנוצר על הכנף הנמוכה אינו חזק דיו כדי לגלגל המטוס למצב כנפיים מאוזנות והמטוס יעבור לצלילה ספירלית במהירות נמוכה.
הערה: מאחר והתנהגות המטוס זהה ברגע הזדקרות של כנף להתנהגות המטוס ברגע של הזדקרות זנב, אין בידי הטייס לדעת אילו מהשתיים התרחשה.
מאחר והסיכוי להזדקרות כנף ומעבר לסחרור נמוך מאד כנגד הסבירות הגבוהה להזדקרות זנב ומעבר לצלילה ספירלית של מהירות נמוכה ומאחר שאז"מ טס בגובה נמוך ואין די זמן להתעכב ולזהות איזו מהשתיים התרחשה, מומלץ להגיב מידית בהליך החלצות מהזדקרות זנב וצלילה ספירלית של מהירות נמוכה.
היה והמטוס מגיב בהחרפת המצב והיה ויש גובה כדי לשנות הליך ההחלצות, עבור להליך החלצות מהזדקרות כנף וסחרור.