כוח-סוס - HP, הוא המדד להספק - כמות העבודה שנעשית ע"י המנוע (סיבובי מנוע) לזמן נתון (בד"כ לדקה).
מומנט - Torque, הוא כוח סיבובי - מומנט פיתול - הגורם לתאוצה.
.הספק = מומנט X סל"ד
מומנט מהווה מדד ליכולת המנוע, להמשיך לסובב את הגלגלים בכוח.
המומנט מופק ע"י כוח הבוכנה שמסובבת את גל הארכובה כאשר בסופו של הליך, כוח זה עובר למדחף.
המנוע יאיץ בהתאמה מדויקת לעקומת המומנט שלו.
הספק גבוה ומומנט גבוה – האם הם הולכים יחד ?
רק במידה מסויימת. הדבר תלוי ביעודו של אותו מנוע.
מנוע שמיועד להאצה מהירה ומהירות גבוהה – מטוס קרב בעל מנוע בוכנה, מייצר את מירב המומנט בסל"ד גבוה.
מנוע המיועד לשיוט, מייצר מומנט שפרוס על פני תחום רחב של סל"ד.
בכדי לקבל מומנט בסל"ד נמוך, נדרש גל ארכובה בקוטר גדול, מהלך בוכנה ארוך, שסתומים קטני קוטר, מעברי יניקה צרים, וזמן פתיחת שסתומים קצר.
לשם קבלת האצה מהירה ומהירות מרבית, צריך בדיוק את ההיפך: גל ארכובה קטן קוטר וקל, מהלך בוכנה קצר, מעברי נשימה רחבים, זמן פתיחת שסתומים ארוך ועוד.
לפשרה הנדרשת בין מומנט גבוה להספק גבוה יש פתרון והוא: נפח מנוע גדול בד"כ מספק המון מומנט וכ"ס.
כיצד מתקבל המומנט במנוע ?
במחזור העבודה במנוע, הבוכנה מפעילה כוח, תמיד כלפי מטה. כוח זה מופעל על הטלטל, שחלקו התחתון מחובר לגל הארכובה.
עוצמת המומנט משתנה עם סיבוב גל הארכובה ובהתאם לזוית המנוף מול הטלטל. המומנט הגבוה ביותר יתקבל כאשר הטלטל ניצב ב-90 מעלות ביחס לקו הדימיוני בין פין הטלטל התחתון לציר גל הארכובה.
כיצב מחשבים מומנט ?
מומנט = כוח X המרחק מהציר
לדוגמא: הבוכנה מפעילה כוח של 40 ק"ג על הטלטל. המרחק בין מרכז פין הטלטל התחתון, לבין מרכז גל הארכובה הוא 5 ס"מ (0.05 מטר).
המומנט שיתקבל בציר גל הארכובה יהיה 40 ק"ג כפול 0.05 מטר = 2 קג"מ.
ניתן לחשב כוח המנוע על פי הנוסחה:
T - כוח הפיתול (torque)
(angular speed) מהירות זוויתית ברדינים - f
אם הכוח נתון בליב/רגל והמהירות הזווית כנתונה כסל"ד אזי הנוסחה הינה:
Indicated Horse Power - הספק נטו המועבר לבוכנה. מחושב על פי קוטר הצילינד, מספר תנועות הבוכנה ליחידת זמן והלחץ שבתוך הצילינדר.
Brake Horse Power - ההספק המתקבל על גל הארכובה.
נצילות:
במנועי שריפה פנימית, הנצילות היא היחס בין הספק הבלימה (brake power) - ההספק המתקבל על גל הארכובה, לבין ההספק האינדיקטורי (Indicated power) - הספק נטו המועבר אל הבוכנה.
:יחס העברה
בין מנוע שהסל"ד המרבי שלו הנו 5000 ומדחף המונע על ידו ואשר הסל"ד שלו הנו 2500, מתקיים יחס העברה של 1 ל - 2
משמע שאם המנוע מייצר בכל סיבוב X כוח, המדחף מקבל 2X. את המחיר הוא משלם בסל"ד 1/2 מזה של המנוע.