כלי טיס בלתי מאויש (בראשי תיבות: כטב"ם, באנגלית: UAV - Unmanned Aerial Vehicle או Uninhabited Aerial Vehicle) הוא כלי טיס, כלומר מטוס, מסוק או רב להב - רחפן שאינו נושא עליו בני אדם, ובפרט טייס (resident pilot).
הכוונת ובקרת הכטב"ם נעשית בדרך כלל על ידי מפעיל מרוחק (remote pilot) או אף בצורה אוטונומית על ידי מערכת הבקרה של הכטב"ם.
רוב הכטב"מים מיועדים לשימושים צבאיים, אך כיום נעשה בהם יותר ויותר שימוש גם ביישומים אזרחיים (משטרה, אבטחה, בקרת תנועה, מחקר מדעי ועוד).
מבנה מערכת הכטב"ם ויתרונותיה
ארבעה מרכיבים עיקריים:
- פלטפורמה, או כלי הטיס. הפלטפורמה כוללת גוף, מנוע, מערכות בקרה, חיישנים לניטור עצמי ומערכות היגוי והפעלת הגאים.
- מטען ייעודי (מטע"ד), שהוא מכלול אמצעים בעזרתם מתבצעת המשימה, למשל מצלמה אלקטרו-אופטית. המטען הייעודי, נישא בפלטפורמה ומקבל ממנה שירותים של העברת פקודות מהקרקע, אספקת חשמל, תנאי סביבה ועוד.
- מערכת תקשורת, המורכבת ממקטע מוטס וממקטע קרקעי. מערכת התקשורת אחראית להעברת פיקוד מהמפעיל הקרקעי.
- לפלטפורמה ולמטע"ד ולהחזרת תוצרי המטע"ד (למשל: תמונת וידאו) וסטאטוס טכני של הפלטורמה ושל המטע"ד.
- תחנת הפעלה, המכילה מערכות מחשוב ומידע, שמאפשרות למפעיל אנושי לשלוט בפלטפורמה ובמטע"ד ולראות את דיווחי כלי הטיס והמטע"ד ואת תוצרי המטע"ד.
יתרונות כטב"מ על פני מטוס מאויש:
- יכולת לפעול במשימות ארוכות טווח, הנמשכות אף ימים אחדים. את מפעיל הכטב"ם, היושב על הקרקע, ניתן להחליף מדי שעות אחדות.
- פעולה באזורים בעלי רמת סיכון גבוהה - הנזק מאובדן כטב"ם נמוך מהנזק שבאובדן מטוס מאויש, הן משום שבכטב"ם אין חשש לחיי הטיי ס והן משום שעלותו של כטב"ם נמוכה מעלותו של המטוס.
- פעולה באזורים שבה יש סכנה מיידית לחיי צוות האוויר, כגון אזורים נגועים בקרינה גרעינית.
- בניגוד למטוס מאויש, העמוס במערכות למיגון ושהיית הטייס, הכטב"ם נושא אך ורק את המערכות הנחוצות לביצוע משימותיו, בעוד מפעיל הכטב"ם מצוי בבסיס ההפעלה בסביבה מוגנת לחלוטין,
- שדרוג מערכותיו של הכטב"ם מהיר במידה ניכרת משדרוג מערכותיו של מטוס מאויש, בין השאר משום שחלק ניכר ממערכות נמצא על הקרקע, בצד המפעיל.
כלי טיס בלתי מאוישים ניתנים לסיווג במספר שיטות.
.מל"ט - מטוס ללא טייס: כלי טיס בלתי מאויש בעל כנף קבועה בדומה למטוס
.מסל"ט - מסוק ללא טייס: כלי טיס בלתי מאויש בעל כנף סובבת בדומה למסוק
.רב להב - רחפן - כלי טיס בלתי מאויש, אשר מסוגל לרחף באוויר בדומה למסוק, אך בעל 4 להבים ויותר
.צפלין" - כלי טיס בלתי מאויש וקל מן האוויר, דמוי הצפלין ההיסטורי"
סיווג על פי גודל כלי הטיס
מיני-כטב"ם - (לרוב נקרא בעברית "מזל"ט" - מטוס זעיר ללא טייס) - כטב"ם שמוטת הכנפיים שלו היא בדרך כלל עד מטר, ומשקל ההמראה שלו בסדרי גודל של .עשרות קילוגרמים
.מיקרו-כטב"ם - כטב"ם המוגדר (על פי הגדרות משרד ההגנה האמריקאי) כבעל מוטת כנף קטנה מ-15 ס"מ.
אם לא נעשה שימוש במונחים של מיקרו – או מיני – בדרך כלל מדובר על כלי-טייס במשקל המראה של מאות קילוגרמים ומעלה.
סיווג על פי גובה ומשך שהייה באוויר
לעתים נעשה שימוש במונחים הבאים:
- MALE - Medium Altitude Long Endurance, לתיאור כלי טיס בעל יכולת טיסה בגובה בינוני, כלומר 20-40 אלף רגל ועל משך שהייה ממושך של 15 שעות ומעלה.
- HALE - High Altitude Long Endurance, מתאר כלי טיס בעלי יכולת טיסה בגובה רב, כלומר מעל 40 אלף רגל ומשך שהייה של 15 שעות ומעלה.
רוב כלי הטיס הבלתי מאוישים אינם טסים בגבהים אלה, ולכן נעשה שימוש במונחים אלה להדגיש את ייחודם של המטוסים שכן מגיעים לגובה זה, הכלולים בשם הכולל High Altitude Platforms וכוללים גם בלוני תצפית לרום גבוה.
- כטב"ם טקטי - כטב"ם (בדרך כלל קטן) המשמש למשימות בדרג הטקטי.
- כטב"ם מטרה - כטב"ם המשמש לאימון ולניסוי מערכות נשק נגד מטוסים.
- כטב"ם מחקר - כטב"ם המשמש למחקר של מערכות נוספות, בדרך כלל לגופים אקדמיים וגופי פיתוח.
- כטב"ם מודיעין - כטב"ם המשמש לאיסוף מודיעין ובפרט מודיעין קרבי, אחת המשימות הקלאסיות של כלי טיס בלתי מאוישים.
- כטב"ם תצפית - כטב"ם המצויד במצלמה ומצלמת וידאו ומיועד לסרוק ולצלם שטחים נרחבים. כטב"מים כאלו משמשים לצורכי אבטחה, שמירה על הגבולות, אכיפת חוק, בקרת תנועה ועוד.
- כטב"ם תקיפה - כטב"ם המשמש למשימות תקיפה. כטב"ם תקיפה יכול לשאת חימוש שהוא יורה על המטרה או להוות בעצמו את החימוש שיפגע במטרה בעת הצורך ("כטב"ם מתאבד").
ישנם עוד סוגים רבים, בהתאם למספר הגדל והולך של משימות כלי טיס בלתי מאוישים.
סיווג על פי סוג מערכת ההנעה
לעתים נעשה שימוש גם במערכת ההנעה כאמצעי לסיווג כלי הטיס. המונחים הבאים נמצאים בשימוש:
- כטב"ם סילוני - כלי טיס בלתי מאויש המשתמש במנוע סילון, בדומה למטוסים מאוישים רבים.
- כטב"ם טורבו-פרופ - כלי טיס בלתי מאויש המשתמש במנוע טורבו-פרופלור, בדומה למטוסי תובלה רבים.
:הערה
"התפתחות הכטב"מ (בצד כלים יבשתיים וימיים בלתי מאוישים), הנה בקצב וממדים כדי כך שראוי כי סוג כלים אלו ישתחררו מהמונח "בלתי מאוישים
ויזכו בעצמאות שמית כגון: "כלי טיס מנוהגים מרחוק" או "כלי טיס עצמאים". לא רחוק היום שכלים עצמאים יהיו השכיח ואילו הכלים המאוישים, נדירים