כללי:
למטוס טס קיימות שלוש אפשרויות תמרון סביב שלושה צירים.
כל ציר נשלט ע"י משטחי היגוי המבוקרים ע"י "סטיק" ודוושות.
הצירים הם: ציר העלרוד - סביב ציר הרוחב של המטוס,
ציר הגלגול - סביב ציר האורך של המטוס,
ציר הסבסוב – סביב הציר האנכי של המטוס.
ציר העלרוד
תנועת המטוס סביב ציר העלרוד נשלטת ע"י הגה הגובה.
הגה הגובה ממוקם בזנב המטוס, תנועתו מעלה או מטה מפעילה מומנטים סביב ציר העלרוד.
כאשר לוח הגה גובה נע מטה מופעל עילוי כלפי מעלה על הזנב והאף נע סביב ציר העלרוד כלפי מטה.
כאשר לוח הגה גובה נע מעלה, העילוי על הזנב כלפי מטה והאף נע סביב ציר העלרוד מעלה.
הזזת לוח הגה הגובה מעלה ומטה מתבצעת ע"י הזזת מוט ההיגוי – הסטיק.
הזזת סטיק קדימה – האף יורד. הגובה פוחת ומהירות עולה.
הזזת סטיק אחורה – האף עולה. שינוי גובה קל. מהירות יורדת.
מקזז:
לוחון קטן הנמצא בחלקו האחורי של הגה הגובה. הזזתו גורמת לכוח עילוי לפעול על הגה הגובה ולשינוי מצב האפס שלו.
משתמשים במקזז כדי לשחרר לחצים במישור העלרוד, מהסטיק.
המקזז מאפשר שמירת מצב הטיסה ללא הפעלת לחץ על הסטיק.
במטוס סיירה נשלט המקזז ע"י זוג לחצנים המצויים בראש מוט ההגוי.
לחיצה על לחצן אחורי, מרימה את אף המטוס. לחיצה על לחצן קדמי, מורידה את אף המטוס.
שימוש במקזז: שומרים מצב אף יציב על האופק בעזרת הסטיק. במידה ומרגישים לחץ על הסטיק והאף נוטה לעלות, יש ללחוץ על לחצן קדמי עד לשחרור הלחץ מהסטיק.
במידה והאף נוטה לרדת יש לשחרר לחץ מהסטיק ע"י לחיצה על לחצן אחורי.
הערה : מומלץ לפתח הרגל אחיזת מוט הגוי כאשר אגודל מונח תמיד על ראש הסטיק ובכוננות תפעול מקזז.
ציר הגלגול
תנועת המטוס סביב ציר הגלגול נשלטת ע"י המאזנות.
המאזנות ממוקמות בקצות הכנפיים ותנועתן הפוכה זו לזו. כאשר האחת עולה, השנייה יורדת.
כתוצאה מתנועה של מאזנת אחת מעלה ושנייה מטה, נוצר מומנט גלגול סביב ציר האורך של המטוס.
נוצר עילוי חיובי על הכנף בה המאזנת ירדה ועילוי שלילי על הכנף בה המאזנת עלתה וע"י כך נוצרת תנועת גלגול.
השליטה במאזנות מתבצעת ע"י הזזת הסטיק ימינה ושמאלה.
סטיק ימינה – המטוס מבצע תנועת גלגול ימינה.
סטיק שמאלה – תנועת גילגול שמאלה.
השפעה ראשונית – גלגול
השפעה משנית - סבסוב ונפילת האף
הסבסוב נוצר מחמת גרר גבוה יותר בצד המאזנת היורדת – גרר מאזנות.
נפילת האף נגרמת ע"י הקטנת וקטור העילוי האנכי, וזאת בשל הטיית הכנפיים.
שים לב שבזמן הגלגול - לדוגמא שמאלה, אף המטוס מסבסב בתחילה ימינה ואח"כ פונה שמאלה.
התופעה נגרמת בשל גרר לא סימטרי על שתי הכנפיים בזמן הפעלת המאזנות.
המאזנת היורדת יוצרת עילוי רב יותר ולכן גם התנגדות רבה יותר מהמאזנת העולה, דבר הגורם להפעלת מומנט סביב ציר הסבסוב.
כדי להתגבר על גרר המאזנות יש להפעיל את הגה הכיוון. כלומר, להפעיל לחץ על הדוושה שבכוון הטיית הסטיק –
רגל מלווה סטיק.
ביצוע: הזזת סטיק ימינה בליווי לחץ על דוושת ימין, יגרום למטוס לגלגל ללא תופעת משנה של סבסוב.
לאחר הטיית המטוס, יש לעצור תנועת הגילגול ע"י החזרת סטיק למרכז ואיזון דוושות.
בכדי למנוע נפילת האף, צריך להיכנס לפניה ע"י משיכת סטיק קלה וקבועה לאחור.
ציר הסבסוב
תנועת המטוס סביב ציר הסבסוב נשלטת ע"י הגה כיוון הממוקם בזנב המטוס.
תנועה של הגה כיוון ימינה או שמאלה גורמת להפעלת מומנט על הזנב הגורם לסבסוב אף המטוס ימינה או שמאלה.
השליטה בהגה כיוון מתבצעת ע"י הכנסת רגל ודחיפת הדוושה.
הכנסת רגל ימין גורמת לאף לסבסב ימינה ולהפך.
השפעה ראשונית - סבסוב.
השפעה משנית - גלגול ונפילת אף.
הגלגול נוצר כתוצאה מתנועת הכנף החיצונית קדימה לתוך הרוח. בכך נוצר עילוי גדול יותר על הכנף החיצונית לסבסוב.
הכנף עולה ונוצרת הטיה.
נפילת האף נגרמת בגלל ירידה בווקטור העילוי האנכי, כתוצאה מהטיית הכנפיים.
ביצוע: הכנסת רגל – המטוס מסבסב בכיוון בו הכנסנו רגל, נכנס להטיה ומפיל אף.
במידה ולא נעשה דבר המטוס יכנס לצלילה ספירלית.
היחלצות: יישור כנפיים ע"י סטיק ורגל הפוך לכיוון הסבסוס והרמת אף.
החלקה – מצב בו המטוס טס כאשר ציר האורך שלו סוטה מציר הטיסה.
החלקה תתרחש באופן לא רצוני במהלך גלגול, אם לתנועת הסטיק לא מתלווה לחץ רגל כאמור לעיל.
הטיס יכול לייצר החלקה רצונית ע"י הכנסת רגל והטיית סטיק לכוון ההפוך במישור הגלגול.
מחוון ההחלקה - יורה על מצב החלקה כאשר הכדורית מחוץ למרכז.
מצערת
המצערת אינה הגה אך תפעולה גורם להשפעה בשלושת צירי המטוס.
פתיחת מצערת יוצרת כוח קדימה הגורם לעליה במהירות, הגורמת לתוספת עילוי על הכנף ומיצב גובה ולכן לעליית אף, עליה בגובה והפחתת מהירות.
סגירת מצערת גורמת להאטה, הפחתה בעילוי ולכן ירידת אף, ירידה בגובה והגברת מהירות.
פתיחת המצערת גורמת גם לסבסוב האף שמאלה. הדבר נוצר בשל חוסר סימטריה בעילוי על להבי המדחף וזרימת אויר מוגברת מהמדחף הפוגעת במיצב הכיוון מצידו השמאלי.
בטיסת שיוט הדבר אינו מורגש הודות לזווית הכוונה של מייצב הכיוון הגורמת לאיזון אווירודינמי.
בהגברת כוח מנוע והאצה, הטיית המייצב אינה מספיקה ולכן נדרש להכניס רגל ימין.
בכוח מנוע נמוך – מהירות נמוכה – הטיית מייצב הכיוון גורמת להחלקה ימינה ולכן נדרשת הכנסת רגל שמאל.
סטיית האף ימינה או שמאלה מכיוון הטיסה, גורמת להחלקה והכדורית במחוון ההחלקה מראה על כך.
בנסיקה הכדורית תהיה בצד ימין. יש צורך בהכנסת רגל ימין בכמות שתביא את הכדורית למרכז. בגלישה תהיה הכדורית בצד שמאל. נדרשת הכנסת מעט רגל שמאל.
תפעול הגאים
הפעלת הגאים מביאה המטוס לשינוי ממצבו הנוכחי.
במידה ולא נאזן את ההגה למרכז, המטוס ימשיך לשנות את מצבו סביב ציר התפעול.
לדוגמא: הזזת סטיק שמאלה תגרום לתנועת גלגול שמאלה אשר תלך ותחריף ככל שהסטיק נותר במצבו.
לצורך קביעת ההטיה הרצויה נדרש להחזיר הסטיק למרכז כאשר המטוס הגיע להטיה המבוקשת.
החזרת סטיק למרכז אינה מספיקה ובפועל יש להביא הסטיק מעט ימינה מהמרכז ואז להחזירו למרכז.
יעילות הגאים
ככול שמהירות המטוס עולה, יעילות ההגאים עולה. לכן עם עליית המהירות נדרשת תנועת הגה עדינה יותר.
במהירויות נמוכות, קטנה יעילות ההגאים ולכן לצורך שינוי מצב המטוס, תידרש תנועה גדולה יותר של ההגאים. כמו כן ככל שהמטוס קל יותר, יעילות ההגאים גבוה יותר עבור אותה מהירות.
מדפים
מפחיתים המהירות בה יזדקר המטוס ומאפשרים גישה לנחיתה במהירות נמוכה.
הורדת המדפים תגרום לתוספת עילוי ועליה בגובה. כדי לשמור גובה יש להוריד מעט את האף ולקזז. הורדת המדפים גורמת גם לתוספת גרר ולכן במידה ונדרשת שמירת גובה, תידרש תוספת כוח.
הרמת מדפים תגרום להפחתה בעילוי ושקיעה. לצורך שמירת גובה בזמן הרמת מדפים יש להרים אף.
הקטנת הגרר מחייבת הפחתת כוח המנוע שאם לא כן, המטוס יעלה ויחל להרוויח גובה.